BUAH CEMPEDAK TIDAK DI LUAR PAGAR

BUAH CEMPEDAK TIDAK DI LUAR PAGAR | Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Assalammualaikum semua. Hihi. SEJUK. SEHARIAN HUJAN LEBAT SANGAT-SANGAT. Ada guruh dan kita tapi tak ada tiupan angin yang kuat sangat. Syukur sangat-sangat. 

Semalam buang sampah. Harum aroma cempedak. Memang wangi lain macam. Walau dalam bungkusan kain pelikat lama. Baunya tu tak menipu. PC cakap dengan babah, buah cempedak dah masak lagi ni babah. Babah kata cuba picit.. kalau lembut masaklah tu dia. Tak luar pagar. Tak payah pakai galah nak jolok. Alah, petik je. Gitu. Hahaha.

Bila PC picit, aduh keras lagi. Babah cakap 3 ke 4 hari masak la tu dia. Cuma kena lebih ketat awash. Sebab monyet dah ulang alik je bawah pokok cempedak tu haaaaa. Aduh. Semalam PC cakap, eh tadi tengahari babah balik surau, babah pergi petik. Bukan sebiji tapi dua biji masak sekaligus. Fuhhhh. Mantap. Alhamdulillah. Ini buah kedua dan ketiga yang berjaya diselamatkan. Lainnya selamat jadi rezeki monyet dan lain-lain. 

Buah yang pertama PC goreng buat sarapan. Makan biasa sikit je. Haaa kali ni PC cakap dengan babah, Jua tak nak goreng la babah. Nak makan fresh. Sebab PC dah buatkan untuk babah jejemput kentang ditambah dengan extra ikan bilis. Ha gitu.

Ada orang makan buah cempedak gitu je jadi kembung perut. Kalau digoreng ok. Yang ada tak suka goreng sebab kurang ummphh cempedaknya. Haaa yelah. Ikutlah citarasa dan selera masing-masing. Mana yang sesuai kan. Tak gitu. Babah cakap insyaAllah 3 ke 4 bulan lagi dapat makan lagi. Potek ada banyak. Babah dah bungkus. Ada rezeki insyaAllah. Aamiin.

NOTA PC  : dulu bila berbuah cempedak ni, ada masak mama ingat PC. Sekarang terbalik, makan apa-apa PC yang terkenangkan mama. Ya Allah. Beratnya rasa ni.. berat sangat-sangat. 
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

1 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. macang, durian dan cempedak memang tak leh nak sorok aroma nya kan PC :)

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama