SETANDAN PISANG LEMAK MANIS

SETANDAN PISANG LEMAK MANIS | Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Assalammualaikum semua. Hihi. MENARIK SEMULA salah satu kenangan indah dan manis zaman kanak-kanak. Terus jelas semuanya. Sangat jelas satu demi satu. Betul. Sekitar kawasan rumah nyaie pc ada je macam-macam pokok buah-buahan. Pokok pisang lemak manis ni pun ada banyak juga. 

Banyak. Lebih lima pokok. Seronoknya bila masaknya tak saying. Kira berperingkatlah. Jadi dapat makan dalam tempoh masa yang lama sikit. Gitu. Ada yang tandannya panjang. Ada yang tandannya pendek. Tapi yang seronoknya tu bila masing-masing balik kampung bercuti, biasanya ada je setandan dua yang masak cantik je. 

Jadi pencuci mulut dan ganti jajan cucunyalah bila dah ramai-ramai. Semua dah berlalu. Semua dah jadi kenangan untuk anak cucu kenang dan jadikan cerita yang baik. Sungguh. Semoga setiap cerita yang baik.. terus diceritakan. Sentiasa diingat, menjadi benih-benih pahala yang berterusan untuk yang dah tak ada di SANA. Aamiin.

Balik dari rumah mertua. Eh, bukan main comel je SETANDAN PISANG LEMAK MANIS babah letak pada kerusi santai kami petang-petang di anjung rumah. Cantik masaknya. Cantik kuningnya. Walau yang hujung belum masak sepenuhnya. Montel-montel buah pada setiap sisir. Ni pulak setandan. Haaaa. Yahuuuu. Alhamdulillah. 

Jua suka kan.. - babah
Haah ba, lama tak makan pisang ni - PC 
Makanlah, kawan babah bagi.. - babah
Wahhhh..ni mama pun suka kan ba.. - PC
... sepi... 
... saaaayu sangat-sangat ...

Kawan babah bagi. PC kenal kawan babah dari PC kecik lagi. Tempat babah selalu gunting rambut. Kawan babah ni pandai gunting rambut. Sekampung. Dulu kecik-kecik selalu ikut babah pegi gunting rambut. Tu yang kenal. Huhuhu. Puluh tahun dah. Ya Allah. Sampailah sekarang. Alhamdulillah. Rezeki la sebab kawan babah ni tanam pokok pisang tak ditewaskan dengan monyet. Kalau takkkk.. hurmmmm.

SETANDAN PISANG LEMAK MANIS.. dah selesai.. satu.. satu biji dipulas dari sisirnya. Haa habis. Mana tahu nanti ada rezeki lagikan. Aamiin. Kongsi rezeki. Semoga yang memberi dilimpahi rezeki yang halal dan berkat. 

NOTA PC  : pokok durian mula berbunga lagi.. semoga sampai menjadi buah.
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

1 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Kita pun suka pisang lemak manis. Memang sedih bila tengah makan sesuatu yg disukai orang yg dah tiada.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama