Bila Sudah Terbiasa

BILA SUDAH TERBIASA

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


BILA SUDAH TERBIASA | Janggal.Pelik.Sering silap.Hal biasa pada satu permulaan yang baru.Dalam hal atau urusan apa pun.Bila bermula daripada sifar bererti tiada satu pun yang kita ketahui melainkan dengan bantuan Allah SWT dan usaha kita.Dalam proses sebeginilah insyaAllah banyak pengalaman boleh ditimba dan digali.

Bila sudah terbiasa.

"Alah bisa,tegal biasa" .. rumit satu-satu pekerjaan itu andai sentiasa dilakukan menjadi terbiasa dan mudah.

"Practice makes perfect" .. rajinlah berlatih untuk mencapai kesempurnaan selayaknya sebagai hamba-hamba-Nya.

Rasa atau perasaan ni boleh berubah-ubah,kerana hati kita Allah yang jaga.Kalau awalnya tidak suka,boleh jadi dihujung menjadi sebaliknya.Kadang yang paling mahu kita elak itulah yang kita dapat bukan kerana Allah menzalimi tapi Allah nak beritahu sebenarnya kita mampu dan ada kekuatan untuk menempuhinya.

Bila kerap tersungkur..kita lebih mudah dan bersedia menanggung sakitnya.Mungkin pada kali pertama kita terkapai-kapai.Buntu.Keliru.Namun pengalaman itu menjadi kompas mana hala untuk kita tuju.Tuju pada DIA dulu.

Satu perasaan bila sudah terbiasa melakukan sesuatu adalah aneh bila berhenti atau tidak melakukannya lagi.Bila sesuatu itu menjadi rutin dan sudah sebati pada diri..wajarlah ia berat dan sukar untuk ditinggalkan.

Pada hal-hal baik teruskan.Bersyukur bila ada rasa yang mendalam pada diri untuk kekalkan rasa bila sudah terbiasa itu.Namun satu hal yang mesti diambil peduli juga adalah bagaimana mahu menukar bila sudah terbiasa pada hal negatif kepada sebaliknya hinggakan bila sudah berhijrah berasakan bila sudah terbiasa pada perubahan langsung tidak mahu berpaling ke lembah kelam dulunya.

Bismillah.Hidup bukan sekadar hidup.Moga hidupnya kita berguna pada orang lain juga.

Bila sudah terbiasa.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

8 comments:

  1. bila sudah terbiasa, susah jugak nak tinggalkan. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada hal baik.. Sila teruskan .. Kalau sebaliknya menyedihkan .

      Delete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ untuk info selengkapnya.
    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  3. Bila sudah terbiasa dengan dosa ty yg merbahaya. Takut2 liat nak ke pangkal jalan. Semoga hati2 kita masih suka pada kebaikan dan terus berusaha ke arah kebaikan. InsyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau terbiasa dengan kebaikkan syukur sangat2..tapi kalau sebaliknya.. Nauzubillahiminzaliq.

      Delete
  4. Semoga istiqamah menuju kejalanNya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamin.. insyaAllah moga kita semua istiqhomah.

      Delete
  5. Alah bisa tegal biasa.. jika ia sesuatu yg baik, Alhamdulillah. Moga terhindar dari kebiasaan perkara2 yg memburukkan buat kita semua, nauzubillah.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.