Muhasabah Diri

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

MUHASABAH DIRI | Tidak semua orang lapang dada terima teguran atau kritikkan.Ada yang santai-santai sahaja bila dikritik dengan cara dan gaya bahasa bagaimana pun..kebal hatinya.Kuat mentalnya mengemudi emosi.Ada yang sangat sensitif.Perlu sangat toleransi siapa yang mahu berbicara dengannya apatah lagi jika ada niat mahu menegur atau menasihati.Silapa-silap dia semakin menjauh.

Rambut sama hitam tapi hati lain-lain.Itu dulu..itu pun dah susah nak baca hati orangkan..apatah lagi sekarang..rambut dah ada macam-macam warna.Bertambah sukar menelah hati manusia.

Jangan lihat siapa yang cakap tapi ambil apa yang dicakapkan.Namun lazimnya yang terjadi tidak begitu.Kerana siapa orang itu terlebih dahulu menjadi perhatian pertama justeru jangan pelik khilaf pun tetap menjadi ikutan.Dan jangan buat kesimpulan juga yang buruk terusnya begitu kerana boleh jadi satu ketika dia berganda menjadi lebih baik daripada kita.

Muhasabah diri.
related image
Muhasabah Diri

Sesekali minta nasihat daripada insan-insan yang lebih faham dan mahir dalam ilmu agama supaya banyak perkara dapat diperbetulkan.Sentiasa minda dengan Allah swt supaya tunjukkan khilaf yang sedang dilakukan suapaya tidak terus ulang khilaf yang sama.Semua orang boleh berubah jadi lebih baik.

#sama-sama mencari redha Allah swt


PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

11 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. betul tu semua kita tak sama, ada yg boleh ditegur dan ada yg tdk boleh... bg akak klu tegur yg baik n positif akak terima seadanya

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah kak..kalau PC pun..selagi teguran itu baik dan positif inshaAllah PC lapang dada dengar dan terima..selagi tidak mengaibkan.

      Padam
  2. Kita belajar daripada kesilapan.
    tetapi kalau kesilapan yang sama diulang2, itu tak belajar namanya

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Wak.Pengalaman itu ada ilmu di dalamnya.

      Padam
  3. nice post i am very im press and read you blog every day
    for more detail visit my site by cliking name

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih.Moga ada manfaat yang boleh digunakan.

      Padam
  4. sangat bagus kata2 tu, saya dapat rasa

    BalasPadam
  5. Betul sgt tu PC.. tulah, kdg2 kita sendiri pun boleh terasa klu cara teguran seseorang kpd kita walaupun kita benar2 tersilap. In shaa Allah, akan sentiasa bermuhasabah diri.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama