Header Ads

Tidak Sepenuhnya Kerana Takut Tapi..

TIDAK SEPENUHNYA KERANA TAKUT TAPI..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


TIDAK SEPENUHNYA KERANA TAKUT TAPI.. | Nak lakukan.Tak nak lakukan.Nak laksanakan.Tak mahu laksanakan.Macam mana tu.50-50 gitulah keadahnya.Atau mungkin 70 yakin.30 berkira-kira.Mungkin 30 sahaja yakinnya 70 fikir-fikir.

Fikir-fikir?Apakah..

Tidak sepenuhnya kerana takut tapi..

Ada segelintir kita memang jenis nekad bila nak lakukan sesuatu.Ada juga yang fikirnya beratus kali sebelun mengambil sebarang tindakkan.Betullah,lain orang lain caranyakan.Bagi yang nekad jarang menjadi pertikaian atau persoalan timbul..berbanding yang banyak berfikirnya dan ambil masa lama.

Takut buat keputusan atau bertindak?..Ini pendapat peribadi PC..tidak sepenuhnya kerana takut tapi banyak faktor yang sering dipertimbangkan.

Pengalaman.Sangat memainkan peranan dan menjadi rujukkan serta pengajaran pada diri kita.Ada pengalaman yang menggembirakan..itu bukan masalah.Sekiranya pengalaman itu mengerikan atau bakal melibatkan dan mendatangkan banyak masalah pada orang lain..itu yang membuatkan difikirkan beribu kali sebelum bertindak.

Kurang keyakinan diri.PC sendiri pun hingga detik ini ada  rasa kurang keyakinan diri dalam sesetengah hal untuk dilakukan.Waswas.SubhanaAllah..walhal tahu itu hasutan syaitan dan iblis hingga nanti terbitlah pelbagai alasan.

Takut itu bererti tidak tawakkal?

Rasa takut itu ada pada setiap orang cumanya tahapnya berbeza..asbabnya tak sama.Ianya sangat sukar dinilai dan dijelaskan serta ditafsir.Hanya diri sendiri sahaja yang tahu diskala mana rasa takut itu.Betul..tawakkal atau mudahnya lakukan sahaja dan tawakkal sepenuh hati pada-NYA.Sebelum tawakkal itu pastikan betul-betul yakin.Nak tawakkal pun harus pastikan perkara atau perbuatan itu benar dan dibolehkan.

Sekian.
Tinta Perdu Cinta ❤
Tidak Itu Bukan Ukuran

logoblog

5 ulasan:

  1. tawakkal ke atas sesuatu yang benar. didahulukan dengan usaha dan tidak tinggal doa

    BalasPadam
  2. TAWAKAL YAKIN BERSEKALI USAHA PENTING TU

    BalasPadam
  3. saya yang 50-50 tu,kadang rasa tak confident ja

    BalasPadam
  4. Ada kala, kena tanya pendapat orang juga agaknya hehe

    BalasPadam
  5. dulu saya mmg 70 - 30 tapi sekarang 50-50 hehe

    BalasPadam

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..