Berbudi Dan Berbahasa

BERBUDI DAN BERBAHASAبِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم . Assalammualaikum wbt. Dua-dua penting. Berbudi dan berbahasa. Berbudi pada sasama insan. Berbudi pada haiwan. Berbudi pada tumbuh-tumbuhan. Berbudi pada tanah. Berbuat kebaikkan itulah berbudi. Ramai hamba Allah yang baik hatinya selalu nak berbudi kepada sesama insan dan sesama makhluk. Ramai sangat-sangat. Namun tidak semua yang berbudi itu pandai berbahasa.

Berbahasa. Bukan bila cakap mesti meliuk lentok tangkap leleh macam ais krim mencair ditngah terik mentari. Bukan sengaja mendayu-dayukan dan melembutkan suara acah-acah menggoda. Bukan. Tapi berbahasa yang sopan tutur katanya. Yang tahu memilih kata-kata untuk dilisankan dan dilontarkan dengan lawan bicara.

Berbudi dan berbahasa. Indah kalau dapat dikombinasikan dengan cermat dan tertib. Suka berbudi, pandai berbahasa. Bukan minta pujian atau minta dipuji tapi kalau watak dan keperibadian yang menyenangkan inshaAllah disenangi ramai orang walaupun tidak semua orang suka akan hal kebaikkan. Tak apalah asalkan niat kita baik, Allah swt nanti bantu dan lindungi kita. Aamiin.

Berbudi belum tentu mampu berbahasa. Bijak berbahasa pun belum tentu seiring berbudinya. Ada yang mampu seiringkan kedua-duanya dengan baik dan jernih hati. Ada yang melakukan salah satu dengan nawaitu yang cuma diri dia dan Tuhan yang tahu. Masih berada dibulan Ramadan. Berbudi dan berbahasalah dengan sebaik-baiknya ya.

Sekian
Tinta Perdu Cinta ❤
Berbudi Dan Berbahasa

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

3 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

Terbaru Lebih lama