Berbudi Dan Berbahasa

BERBUDI DAN BERBAHASAبِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم . Assalammualaikum wbt. Dua-dua penting. Berbudi dan berbahasa. Berbudi pada sasama insan. Berbudi pada haiwan. Berbudi pada tumbuh-tumbuhan. Berbudi pada tanah. Berbuat kebaikkan itulah berbudi. Ramai hamba Allah yang baik hatinya selalu nak berbudi kepada sesama insan dan sesama makhluk. Ramai sangat-sangat. Namun tidak semua yang berbudi itu pandai berbahasa.

Berbahasa. Bukan bila cakap mesti meliuk lentok tangkap leleh macam ais krim mencair ditngah terik mentari. Bukan sengaja mendayu-dayukan dan melembutkan suara acah-acah menggoda. Bukan. Tapi berbahasa yang sopan tutur katanya. Yang tahu memilih kata-kata untuk dilisankan dan dilontarkan dengan lawan bicara.

Berbudi dan berbahasa. Indah kalau dapat dikombinasikan dengan cermat dan tertib. Suka berbudi, pandai berbahasa. Bukan minta pujian atau minta dipuji tapi kalau watak dan keperibadian yang menyenangkan inshaAllah disenangi ramai orang walaupun tidak semua orang suka akan hal kebaikkan. Tak apalah asalkan niat kita baik, Allah swt nanti bantu dan lindungi kita. Aamiin.

Berbudi belum tentu mampu berbahasa. Bijak berbahasa pun belum tentu seiring berbudinya. Ada yang mampu seiringkan kedua-duanya dengan baik dan jernih hati. Ada yang melakukan salah satu dengan nawaitu yang cuma diri dia dan Tuhan yang tahu. Masih berada dibulan Ramadan. Berbudi dan berbahasalah dengan sebaik-baiknya ya.

Sekian
Tinta Perdu Cinta ❤
Berbudi Dan Berbahasa

3 comments:

  1. bebudi dan berbahasa biar seiringan

    ReplyDelete
  2. tentu aman dunia jika semua menjaga budi dan bahasa

    ReplyDelete
  3. betul tu, berbudi lah kita selagi boleh kan

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.