Header Ads

Tidur Pun Berpahala

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

TIDUR PUN BERPAHALA 

Daripada Abdullah bin Awfa RA, dikatakan bahawa Nabi SAW bersabda:

نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ، وَصَمْتُهُ تَسْبِيحٌ، وَدُعَاؤُهُ مُسْتَجَابٌ، وَعَمَلُهُ مُضَاعَفٌ

Maksudnya: “Tidur seorang yang berpuasa adalah ibadah, diamnya adalah tasbih, doanya mustajab dan amalannya berganda.” [Riwayat al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Iman (3654)]


Tidurlah siang hari di bulan Ramadan. Walau seketika.  Ianya tetap berpahala bagi yang berpuasa. Baiknya Allah SWT. Tapi jangan tidur terlajak melampau.  Tak solat. Bangun tidur sampai waktu berbuka puasa. Aduh. 

Hari ni kita semua sudah melangkah ke bulan Mei 2021. Sudah 19 Ramadan. Sembilan belas hari dah menjalani ibadah puasakan. Alhamdulillah. Berbaki kurang dua minggu kalau Allah izin. Aamiin.

Tidur Pun Berpahala

Selamat hari Pekerja juga.

Sekian
Tinta PC
Tidur Pun Berpahala


6 comments:

  1. Selamat hari pekerja PC, x dan tido lagi ni..lepas sahur, mandi then solat subuh...terus ngadap laptop buat schedule entry...kejap2 lagi la tido kot lepas solat

    ReplyDelete
  2. rasa macam nak tidur lah pulak... hehe

    ReplyDelete
  3. melampau betul tu dekat buka baru bangun.huhu

    ReplyDelete
  4. Tidur sampai waktu berbuka tu memang over. Macam terpaling letih. Sia sia je puasa kan kalau tidur seharian.

    ReplyDelete
  5. tido sampai berbuka tu memang lejen. haha.

    ReplyDelete
  6. tidur sampai berbuka tu da mengurangkan pahala puasa sebab tinggalkan solat..adeii dahsyat kalo camtu hahaha

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..